Heeft mijn kind nu echt overgewicht?

Heb jij de indruk dat je kind toch wat feller gebouwd is dan de meeste van zijn klas? Zijn de lessen LO niet zijn of haar meest favoriete les, omdat hij of zij altijd als laatste aankomt bij een looptraining? Of zouden ze hem of haar wel eens dikkerdje noemen?
Elk jaar een brief mee van het CLB met de vermelding dat je op zijn of haar gewicht moet gaan letten?

Je wilt heel graag je kind helpen maar zonder echt op dieet te moeten gaan?

Verschillende studies wijzen uit dat de afgelopen 30 jaar het aantal jongeren met overgewicht (tussen 2 en 19 jaar) met 40% is toegenomen. Cijfers om bij omver te vallen, niet? Niet alleen ons eetpatroon maar ook ons leefpatroon is de laatste decennia sterk gewijzigd:

  • Ontbijt overslaan (vaak omdat er ’s avonds nog graag gesnoept wordt of te laat volumineuze warme maaltijden worden gegeten);
  • weigeren om groenten en fruit te eten, eentonig eetpatroon;
  • gekluisterd voor de tv zitten, tokkelen op de tablet;
  • veel frisdrank en koeken op school eten (automaten op school).

Snelle suiker, een boosdoener die altijd naar meer snakt, maakt dit ganse proces des te complexer.

Als ouder is het niet altijd makkelijk om hier tegenin te gaan. Maar met een aantal kleine aanpassingen kan je je kind al een heel eind op goeie weg helpen.
Met welke tips kunnen jullie nu al aan de slag gaan?

  • Zorg voor voldoende variatie tijdens de warme maaltijd;
  • Laat jouw dochter of zoonlief meehelpen met het opmaken van de weekplanning;
  • Laat het kind meehelpen met koken (hierdoor krijgt het inzicht in wat er straks op tafel komt te staan);
  • Zorg als ouder dat je zelf ook gezonde gewoontes hebt, jij bent een rolpatroon;

Probeer met kleine stappen te werken, elke week 1 extra aandachtspunt kan wonderen doen.

En blijkt dat het echt niet lukt, of heb je nood aan professionele ondersteuning. Weet dat wij jullie hierbij kunnen helpen.

Michèle is de specialiste als het gaat over begeleiding van kinderen of jongeren. 

Deze doelgroep vraagt een specifieke aanpak. Geen standaard hoeveelheden of adviezen, maar samen aftoetsen wat er stapsgewijs positief veranderd kan worden.

Inzicht krijgen in wat gezonde voeding is, is cruciaal! De methode van Lekker PÛH zet hier optimaal op in. Met leuke thema’s zoals klontjeskunde, de vettenkoffer en de nutri-score gaan we aan de slag!

Het motiveren en stimuleren van kinderen en ouders, om met plezier en op basis van opbouwend zelfvertrouwen, langdurig de gezonde leefstijl te handhaven, is onze missie!

Verbaasd over deze methode en heb je nood aan nog meer informatie of wil je graag hulp, aarzel dan niet om telefonisch (0476/366868) of via mail contact (info@dieetlecluyse.be) met ons op te nemen?

Gezonde groeten,

Véronique, Stefanie en Michèle

PS:
Heb je zelf ook nood aan wat hulp om je gewicht in de juiste richting te sturen? Je vindt het heel moeilijk alleen? Afvallen samen met anderen lijkt je wel wat en je bent overtuigd van de extra kracht die de groep met zich meebrengt? Je wilt heel veel praktische tips ontvangen? Schrijf je dan snel in voor onze tweede groep van ons totaal vernieuwd groepsprogramma In 8 weken tijd een maatje minder, hoe mooi is dat niet?

We hebben 5 livemomenten (waarvan 1 beweegmoment en 1 kookworkshop) en 3 online-momenten. Ideaal dus voor iemand die de groepsdruk nodig heeft, maar niet veel tijd heeft en toch professionele hulp wenst. Niet lang twijfelen, inschrijven is de boodschap.

CategoryInformatie