Veel mensen die beslissen om af te vallen, focussen zich vooral op het wijzigen van hun eetpatroon. Wat is jou prioriteit als je wilt afvallen? Een nieuw eetpatroon? En hoe zit het dan met je beweegpatroon?

Meer bewegen komt vaak slechts op de laatste plaats omdat mensen die willen afvallen niet veel tijd over hebben, te moe zijn om ’s avonds nog iets te ondernemen of omdat ze zichzelf nooit als een sportief persoon hebben gezien.

Herkenbaar? Laat dan niet meteen de moed zakken! Wist je dat bewegen je net energie kan geven na een drukke dag? En dat het je helpt om veel sneller je streefgewicht te bereiken? Bovendien zal je je beter in je vel voelen, zelfs als je nog maar net bent begonnen. Reden genoeg dus om meer te bewegen! Maar welke activiteiten doe je nu het best? Waar moet je op letten als beginnende sporter? Ik leg het je hieronder uit.

Waarom beweging en gezonde voeding combineren?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer val je af? Als je meer energie verbruikt dan je inneemt. Je moet dus een negatieve energiebalans creëren. Dat kan door minder energie op te nemen (minder en gezonder eten), of door meer energie te verbruiken (meer bewegen). Het spreekt voor zich dat een combinatie van beide het meest doeltreffend is als je wilt afvallen.

Duursport of krachttraining?

Er is een groot verschil tussen duursport en krachttraining. Ik zet de kenmerken even op een rijtje:

Duursport (bv. lopen en zwemmen):

  • Langdurige, matige inspanning;
  • Werkt vooral op je uithouding, en minder op je spierontwikkeling;
  • Je verbrandt veel calorieën, evenwel pas na 20 à 30 minuten;
  • Je haalt je energie uit vetreserves;
  • Amper calorieverbranding na het sporten.

Krachttraining (bv. gewichtheffen en buikspieroefeningen)

  • Korte, intensieve inspanning;
  • Je ontwikkelt je spieren, met een groter energieverbruik tot gevolg. Elke kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag;
  • Je verbrandt relatief weinig calorieën, maar de verbranding blijft wel doorgaan tot 48u na de inspanning (afterburn effect);
  • Je haalt je energie uit koolhydraten;

Het nadeel van krachttraining is dat het langer duurt vooraleer je resultaat ziet op de weegschaal. Je verbrandt immers minder calorieën en je kweekt spieren, die natuurlijk ook wel wat wegen. Maar de resultaten houden wel langer stand. Bovendien is krachttraining vaak gevarieerder en minder tijdrovend dan duursport. Ook het feit dat je lichaam er slanker en strakker uitziet is mooi meegenomen.

Voor een optimaal resultaat kies je het best voor een combinatie van duursport en krachttraining: intervaltraining. Bij deze training wissel je korte, intensieve oefeningen af met matige beweging, bijvoorbeeld sprinten afgewisseld met joggen of wandelen. Zo profiteer je van de voordelen van duursport én krachttraining: je verbrandt veel calorieën door de intensieve training, je calorieverbranding gaat ook door na de inspanning én je spiermassa neemt toe, wat op zich weer leidt tot meer energieverbruik.

Let wel, door de intensieve oefeningen kan een intervaltraining minder geschikt zijn voor beginnende sporters en is de kans op blessures groter. Hieronder vind je enkele tips voor beginners.

7 tips voor (beginnende) sporters:

  1. Start niet onbezonnen en bouw je trainingsschema op. Ga langs bij een arts of bewegingsdeskundige die je kan begeleiden.
  2. Zorg voor aangepast, schokdempend schoeisel.
  3. Negeer je opwarming en cool down niet! Een blessure kan je sportieve plannen helemaal in de war sturen.
  4. Ga zo’n driemaal per week sporten, met een rustdag tussen. Geef je lichaam de kans om te herstellen.
  5. Verwacht niet meteen wonderen. Hoe meer je je training opbouwt, hoe meer energie je zal verbruiken en calorieën verbranden.
  6. Ga sporten op een nuchtere maag. Je insulinegehalte is dan laag en je glucagonhormoon hoog, wat je vetverbranding stimuleert.
  7. Blijf ook gezond eten! Afvallen is 70% voeding en 30% bewegen. Bovendien komen er bij vetverbranding gifstoffen vrij. Hoe slechter je eet, hoe meer gifstoffen en hoe meer moeite je lichaam heeft om die af te voeren. Dit kan leiden tot hoofdpijn en een duf gevoel.

Professionele voedings- en bewegingscoaching

Het is duidelijk dat enkel de combinatie gezond eten en een actieve levensstijl zorgt voor snel en blijvend gewichtsverlies. Als voedingsdeskundige begeleid ik je graag naar een gezond eetpatroon. Ik bied verschillende programma’s aan, waaronder een gloednieuw online programma ‘Online afvallen in 10 stappen’ en een groepsprogramma ‘Een maatje minder in 10 weken tijd’ (nieuwe groep vanaf maart 2016).

Komend weekend ga ik over deze twee programma’s je uitgebreid meer vertellen in een extra nieuwsbrief. Waarom? Ik zal een tipje van de sluier lichten.

Voordat je het weet wordt het namelijk weer mooi weer en kunnen we onze zomerkleding aan. Maar wil jij voor die tijd nog van de extra winterkilootjes af? Dan moet jij echt in maart gaan starten om dit te bereiken!
En ik ga je daarbij helpen! Hoe? Dat lees je dus volgend weekend in mijn extra nieuwsbrief , dus hou dan even goed je mail in de gaten 😉 !

Benieuwd naar de ervaringen van andere deelnemers? Lees dan hun verhalen op mijn Facebookpagina en website.

Gezonde groet,
Véronique Lecluyse
Dieet- en voedingscoach

CategoryInformatie