Je hoort er steeds vaker over: intermittent fasting. Maar wat is het precies, hoe doe je dit en helpt het echt ? Wij geven jullie graag wat meer info.

Wat betekent Intermittent Fasting?
Letterlijk staat intermittent fasting (ook wel IF) voor ‘vasten met tussenpozen’. Het is een vorm van vasten, waarbij je afwisselend een tijdlang wél en een tijdlang níét eet. Hoelang je vast, kan je kiezen. Het varieert van een tiental uur per dag tot enkele dagen zonder eten.
Sommige mensen eten alleen tijdens bepaalde uren van de dag en vasten de rest van de dag. Dat wordt ook wel “time-restricted feeding” genoemd. Je kan bijvoorbeeld stoppen met eten na je avondmaal en ‘s anderendaags je ontbijt overslaan.


Er bestaan dus verschillende vormen van vasten : we lichten de twee meest voorkomende toe:
De 16/8-methodeAls je vast volgens de 16/8-methode, vast je gedurende 16 uur per dag en eet je tijdens de overige 8 uur per dag. Dit komt er (meestal) op neer dat je je ontbijt overslaat, om 12:00 uur begint met eten en na 20:00 uur niets meer eet. Vind je het lastig om pas om 12:00 uur te beginnen met eten? Dan kun je ook om 10:00 of om 11:00 uur beginnen met eten en na 18:00 of 19:00 uur niets meer eten. De 16/8-methode is de meest populaire vorm van intermittent fasting
De 5/2-methodeAls je vast volgens de 5/2-methode, eet je vijf dagen per week normaal en twee dagen per week eet je minder calorieën dan normaal.

Kun je afvallen door middel van intermittent fasting?
Ja, dat kan, mits je meer calorieën verbrandt dan dat je via je voeding binnenkrijgt. Als je je ontbijt overslaat, eet je per dag minder calorieën dan normaal. Bovendien eet je ’ s avonds bij TV ook minder aangezien je na 20:00 uur niets meer mag eten. Over het algemeen eet je dus minder calorieën als je aan intermittent fasting doet.
Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

  • De calorie-inname wordt er vaak lager van waardoor je kunt afvallen .
  • Je vertering krijgt rust en dat kan een voordeel zijn wanneer er veel klachten op dit gebied zijn.
  • De bloedsuiker wordt minder vaak verstoord. Wanneer je last heb van bloedsuikerschommelingen en insulineresistent bent, kan dit voordelen bieden.
  • Hoge concentraties cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceride in het bloed zijn nadelig voor de gezondheid. Ze liggen aan de basis van hart- en vaatziekten. Bij IF neemt de concentratie van deze 3 stoffen af. Ook zal de circulerende glucose, insuline en homocysteïne afnemen, wat zorgt voor een verminderd risico op hart- en vaatziekten.

Zitten er ook nadelen aan IF?
Het grootste nadeel van IF is natuurlijk dat je niet de hele dag door mag eten. Tijdens de uren dat je vast, eet je ook echt niets. Ook niet één druif, of een yoghurtje … Verder kan IF in sociale situaties lastig zijn. Stel dat je dagelijks tussen twaalf uur ’s middags en acht uur ’s avonds eet en om half negen een gezellige afspraak met de buren hebt. Dan mag je wel koffie, thee en water, maar geen koekje, nootjes, glaasje wijn en hapjes.

Wat zijn veelgemaakte IF-fouten?
Hoe verleidelijk het ook is eet niet stiekem tussendoor. Daarmee verbreek je het vastenproces en dus de vetverbranding. Het is ook niet de bedoeling dat je gaat overdrijven in het vasten; eet dus voldoende in de uren dat het mag en zorg dat het voeding is die een verzadigd gevoel geeft. Stop verder niet met bewegen; ook in de uren dat je niet eet, kun je prima sporten of wandelen. Zorg elke dag voor minimaal een half uur beweging.
Honger is de belangrijkste bijwerking van IF. Je kunt je ook slap voelen of het gevoel hebben dat je hersenen niet zo goed functioneren als normaal. Dat kan tijdelijk zijn, want het duurt even voordat je lichaam zich heeft aangepast aan het nieuwe eetpatroon.

NIET VOOR IEDEREEN!
Ondanks de mogelijk voordelen van vasten, is het niet aangeraden als je kampt met ziekte, een eetstoornis of tijdens een zwangerschap. Wil je toch nagaan wat er mogelijk is voor jou, overleg dan zeker eerst met je diëtiste. Want zelfs in perfecte gezondheid kan je best voorzichtig starten met een intermittent fasting traject. Je te snel in extreme vastenschema’s storten kan er namelijk voor zorgen dat je bloedsuiker te laag wordt met alle gevolgen van dien, zoals duizeligheid, hoofdpijn, wazig zicht, hartkloppingen,…

Wij kunnen aan de hand van je DNA analyse nagaan of IF aangeraden wordt bij jou of niet, of het kan werken of net niet.
Lijkt dit niet echt jouw ding te zijn maar wil je toch graag wat gewicht verliezen? Kan je wat hulp gebruiken? Neem dan deel aan ons traject MOVE it, EAT it:

  • Sport 8 weken in onze revolutionaire afslanktoestellen
  • Krijg wekelijks waardevol voedingsadvies en praktische tools via ons online platform

En dit slechts voor 300 euro. Wens je meer info, stuur een mail naar info@dieetlecluyse.be.
Toch liever een individueel advies? Maak hier een afspraak en we bekijken samen de best mogelijke aanpak.

CategoryVermageren