“Etje, dat lust ik niet hoor!”“Proef die groentjes nu toch eens!”“ik wil enkel appelmoes, ik lust geen andere groenten!”
Klinkt misschien herkenbaar als je kinderen hebt? Eetmomenten met kinderen horen leuk en ongedwongen te zijn, maar is dit bij jullie juist het tegenovergestelde? Ben jij de strijd aan tafel beu? Zit jij misschien wel met een moeilijke eter thuis?

Maar wat is dat juist een ‘slechte’eter?

Neofobie (= de angst of afkeer voor bepaalde voedingsmiddelen) is het grootst bij kinderen tussen de 2 en 7 jaar.
Wel 90 procent van de Belgische ouders worstelt met (een) moeilijke eter(s) in huis. Dit is geen klein aantal. Het zijn cijfers van een recent onderzoek van HelloFresh: een survey bij 1000 Belgische ouders. 70% van de ouders blijkt gefrustreerd te zijn omdat hun kroost het bord niet leeg eet. 20% van hen omdat ze telkens weer met de kroost in discussie moeten gaan. En 45% zit met de handen in het haar wanneer ze moeten nadenken over wat er die avond op tafel zal komen.

Dus ik wil maar zeggen, je bent zeker niet alleen, maar hoe krijgen we nu de ‘rust’ terug aan tafel?

Wij gaan in de praktijk aan de slag met de ABC-VITAMINES:
A= AUTORITEIT Jij als ouder bent nog altijd ‘baas in huis’, jij beslist over waar er gegeten wordt, wanneer en wat er op tafel komt. Niet onbelangrijk, laat je kind zelf beslissen over de porties.
B= GEBORGENHEID Iedereen die deze nieuwsbrief leest, zal waarschijnlijk al eens gedreigd hebben, “als je nu je bord niet opeet, ga je met honger gaan slapen”. Probeer de geborgenheid terug te krijgen aan tafel.
C= COMPETENTIE Heel belangrijk, weet dat jij als ouder competent bent! Maar vergeet ook niet dat jouw kind in staat is zijn/haar eetpatroon aan te passen, maar dit vraagt tijd.

Maar nu echt concreet, hoe kan je de proefbereidheid van je kind verhogen?

  • Betrek je kind in gans het eetgebeuren, ga samen naar de winkel en laat hem/haar groentjes kiezen om samen thuis mee aan de slag te gaan.
  • Bereid samen een gerecht voor, laat je kind bijvoorbeeld de groentjes in de kookpot gooien, voeg samen het water toe en kijk samen hoe het water begint te pruttelen.
  • Maak het eten extra aantrekkelijk door gebruik te maken van een mooi servies, servetjes op tafel en een leuke presentatie op het bord.
  • Bereid je kind voor dat jullie aan tafel gaan. Dan wordt een leuk ‘speel’moment niet abrupt onderbroken waardoor je kind soms al slechtgezind aan tafel komt zitten (of helemaal niet wil).
  • Praat over ‘luchtige’ onderwerpen aan tafel, niet zozeer over het eten zelf. Vraag naar school of vriendjes.
  • Merk je dat je kind heel moe is, dan weten we dat de proefbereidheid enorm afneemt. Dan is dit niet het geschikte moment om nieuwe dingen uit te testen. Morgen is een nieuwe dag!
  • Eet aan tafel en heel belangrijk, leg alle schermen even weg (een eetmoment duurt ongeveer 15’)

Merk je dat jouw kind nood heeft aan extra begeleiding? Een externe partij die het vanuit een andere en vooral leukere hoek bekijkt? Of wens je graag nog wat extra informatie over deze manier van werken?
Aarzel dan zeker niet om vrijblijvend contact op te nemen via: info@dieetlecluyse.be.

CategoryKinderen