Hoe komt het dat sommige mensen kunnen eten wat ze willen, en anderen bij de minste zonde afgestraft worden op de weegschaal? Meer en meer wetenschappers zijn ervan overtuigd dat je darmflora een onmiskenbare invloed kan hebben op je gewicht. Hoe gezonder je darmflora, hoe beter je beschermd bent tegen overgewicht.

Wetenschappelijk onderzoek

Uit recente studies blijkt dat een veranderde darmflora obesitas kan veroorzaken. Een vetrijk dieet zorgt voor meer acetaat in het lichaam, een bepaald soort vetzuur. Acetaat stimuleert de afscheiding van insuline en bevordert de aanmaak van twee hormonen, gastrine en ghreline, die leiden tot een verhoogde voedselinname. Een vetrijke voeding zorgt dus voor een verstoorde darmflora, met een nog hogere voedselinname en overgewicht tot gevolg.

Ook uit een recent onderzoek, waarbij men muizendarmen genetisch manipuleerde, bleek dat de muizen met een opzettelijk verstoorde darmflora meer wogen, 10% meer aten en meer ontstekingen hadden.

Hun lichaamscellen concentreerden zich op het tegengaan van die ontstekingen en niet op het controleren van de bloedsuikerspiegel. Het is net die bloedsuikerspiegel die de eetlust helpt regelen.

5 tips voor een gezonde darmflora

Het is nog te vroeg om via de manipulatie van de darmflora overgewicht tegen te gaan, maar het is zeker de moeite waard om zelf je darmflora gezond te houden. Hieronder vind je vijf tips.

1. Probiotica

Probiotica zijn bacteriën met een positief effect op onze gezondheid. Je vindt ze o.a. terug in yoghurt en andere melkproducten. In die vorm verdienen ze de voorkeur. Probiotica zijn immers levende organismen en kunnen dan ook maar ten volle hun werk doen als ze ‘levend’ ons lichaam binnenkomen. Er bestaan ook voedingssupplementen (capsules), maar daarbij worden de probiotica gedehydrateerd en daarna soms nog maanden in rekken bewaard. Minder effectief dus.

2. Eet gezond

Gezonde voeding voedt gezonde bacteriën. Kies voor voeding met veel vezels: groenten, fruit volkorenproducten … Vezels zijn de ‘huisvesting’ van de bacteriën in je darmen. Ook zure en gefermenteerde voeding heeft een positief effect op onze darmflora. Het gaat dan bijvoorbeeld om zuurkool, zuurdesembrood en miso. Hoewel we die voedingsmiddelen doorgaans niet veel eten, verkiezen onze darmen voeding met een lichte zuurtegraad.
Vermijd daarentegen zoveel mogelijk suiker, producten op basis van wit meel en slechte vetten. Dat is de voeding waarop slechte bacteriën goed gedijen.

3. Vermijd antibiotica

Terwijl probiotica goed voor je zijn, betekenen antibiotica een ware aanslag op je darmflora. Ze vernietigen alle bacteriën, zowel goede als slechte. Natuurlijk moet je geen antibiotica weigeren als je dokter die terecht voorschrijft. Zorg er dan wel voor dat je na de kuur je darmflora herstelt door gezond te eten en extra probiotica op te nemen.

4. Drink voldoende water

De bacteriën in je darmen hebben een waterrijke omgeving nodig om goed te functioneren. Als ze uitdrogen, kan dit leiden tot verstopping en dus vertraging van de stofwisseling. Eet daarom voedsel dat rijk is aan water en drink voldoende. Alcoholische dranken veroorzaken net uitdroging, dus beperk je alcoholinname.

5. Gun je darmflora wat rust

Net zoals je spieren, heeft ook je darmstelsel rust nodig. Veel mensen eten nog iets voor de televisie, net voor ze gaan slapen. Hierdoor verplicht je je darmen om ook tijdens de nacht te werken. Eet dus niet net voor het slapengaan en zorg dat je avondmaaltijd niet te zwaar is.

Wil jij werk maken van een gezonde voeding voor een gezond lichaam?

Als diëtiste en voedingsdeskundige kan ik je adviseren over gezonde voeding en de invloed ervan op je lichaam. Al meer dan 26 jaar help ik mensen gezond te leven en af te vallen. Ontdek de verschillende formules.

En wil jij je nu goed voorbereiden op de wintermaanden en die overtollige kilootjes nu alvast aanpakken? En wil je ook graag in groep iets aan je gewicht doen?

Dan is het groepsprogramma ‘Een maatje minder in 10 weken tijd’ iets voor jou! Deze start halfweg november weer! De datum wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt. Als je als eerste op de hoogte gehouden wilt worden, meld je dan hier aan:

Interesse nieuwe datum voor Groepsprogramma ‘Een maatje minder in 10 weken tijd’

Wil je meer informatie over dit 10-wekenprogramma? Contacteer me vrijblijvend of neem een kijkje op mijn website ‘Een maatje minder in 10 weken tijd’.

Gezonde groet,
Véronique Lecluyse
Dieet- en voedingscoach

CategoryInformatie