Bang voor de feestdagenkilootjes?

Hmmm een vijfgangenmenu met heel veel hapjes, een lekker glaasje hier en daar, en een dessertje… Ja dat kan er zeker ook nog bij… maar krijg jij het ook al benauwd als je hieraan denkt? Lap… daar gaan al je goeie inspanningen…

Is dit echt zo?
Neen helemaal niet, het zijn inderdaad moeilijke dagen maar met deze 4 snelle tips zal je zien dat het je zeker wel lukt om je gewicht onder controle te houden.

1. Eet 3 maaltijden per dag

Velen hebben de neiging om in de loop van de dag heel weinig te eten. Helemaal niet verstandig want niet ontbijten of niet lunchen zorgt er echter voor dat je met grote honger aankomt. En dan kan je zo moeilijk weerstaan aan al die lekkere hapjes: Gefrituurd, in bladerdeeg of op een lekker toastje. Als je uitgehongerd bent, neem je er veel meer en maak je absoluut ook geen bewuste keuzes.

2. Alcohol kan met mate!

Alcohol hoort uiteraard bij een feestmaaltijd, maar alcohol is een verborgen dikmaker. Ideaal is om je glas alcohol af te wisselen met een glas water.
Als je dan toch alcohol drinkt, kies je beter voor een droge witte wijn dan voor een zoete. In cava en champagne brut zit minder suiker dan in sec en demi-sec. En rode wijn bevat minder calorieën dan zoete witte wijn. Wees matig met alcoholvrije aperitieven want die bevatten nogal dikwijls veel verborgen suiker.

3. Maak de juiste keuze

De voedingsmiddelen die vaak op de feestschotels terechtkomen, zijn niet zo ongezond als de meeste mensen denken. Een aantal suggesties om je menu feestelijk maar toch energiebeperkt te maken:

Oesters en schelpdieren
Deze zeevruchten zijn rijk aan eiwitten. Ze bevatten bijna geen vetten en leveren daardoor weinig calorieën. De aanwezige vetten zijn vooral onverzadigd en dus gunstig voor hart- en bloedvaten. Ze zijn aan te bevelen omdat ze rijk zijn aan magnesium en zink. De oester is vooral rauw zeer gewild bij de liefhebbers. Geserveerd met wat citroensap en brood, blijft het gerecht caloriearm. Uiteraard moet je dan ook matig blijven met de hoeveelheid boter op het brood. Het caloriegehalte stijgt wel wanneer je er een champagne-, kaas- of ander sausje bij serveert.

Kreeft
Ook kreeft is mager en rijk aan eiwitten. Kreeft bevat wel meer cholesterol dan de gemiddelde vis. Het is niet zozeer de cholesterol in een voedingsmiddel die de cholesterol in onze bloedbaan doet stijgen. Wel de verzadigde vetten of slechte vetten in onze voeding gaan de cholesterol in onze bloedbaan doen stijgen. Kreeft bevat weinig verzadigd vet, maar wel veel cholesterol. Kreeft mag dus gegeten worden door mensen met een verhoogd cholesterolgehalte. Wel beperken personen met cholesterol de kreeft best tot maximum 1 maal per 14 dagen. Omdat een te hoge inname van voedingscholesterol ook niet echt een aanrader is. Let wel op de sauzen bij kreeft. Heel vaak wordt hier mayonaise of cocktail bij gecombineerd. Deze sauzen zijn zeer vetrijk. Je kan ze wel vervangen door een saus op basis van lightroom, citroensap en verse kruiden.

Zalm
Zalm behoort tot de vette vissoorten. Gelukkig zijn dit wel de gezonde vetten en dus goed voor hart en bloedvaten. Wanneer je hier een normale hoeveelheid van eet, vallen de calorieën zeer goed mee.

Kalkoen
Kalkoen is net zoals kip mager vlees. Het is uiteraard belangrijk dat je bij de bereidingswijze niet te veel vetstof of vette sauzen gebruikt.

4. Een portie beweging! 

Las naast de vele tafelmomenten ook voldoende actieve bezigheden in. Maak samen met familie of vrienden een wandeling of een fietstocht. Schakel na een dag met een feestmaal een meer sobere dag in waarop je normaal eet, wat extra beweegt en alcohol links laat liggen. Sla geen maaltijden over of ga de dag nadien niet extreem weinig eten. Zo blijft je lichaam in balans en komen er minder makkelijk kilo’s bij.

En afvallen… dat is voor na 1 januari!
Is aan je gezondheid werken een van je topprioriteiten voor volgend jaar? Wil je komaf maken met weinig energie, die zwembandjes of een buik die constant in de weg zit?

Wel, gun jezelf dan het mooiste geschenk dat er is: Investeer in je gezondheid en laat je professioneel begeleiden.

Wij zijn de specialisten als het over jouw gewicht en gezondheid gaat. We zoeken samen naar de beste aanpak!

Wij willen alvast iedereen, die reeds met ons samenwerkten, heel hartelijk bedanken voor het vertrouwen en we voorzien voor 2019 weer heel wat nieuws!

Gezonde groeten,

Véronique, Stefanie en Michèle

P.S. Woensdag 23 januari om 19u00 vind onze eerste workshop van 2019 plaats “Help ik ben een emo-eter” door Trees Peersman (gespecialiseerd in emo-eten). Inschrijven kan door een mailtje te sturen naar info@dieetlecluyse.be, (prijs 30 euro). Nog maar een paar plaatsjes meer vrij, wees snel!

Bang voor de feestdagenkilootjes?

CategoryInformatie