Wie afvalt, kan soms aan niets anders denken dan aan eten.

Een dieet met maaltijdvervangers, waarbij je één of meerdere maaltijden per dag door een shake, soep of reep vervangt, kan hierbij helpen.

Je hoeft immers niet meer na te denken over wat je zal eten en je hebt minder boodschappenstress. Bovendien zijn maaltijdvervangers snel klaar en kom je niet in de verleiding om te veel te eten.

Maar zijn ze ook gezond? En helpen ze je om permanent gewicht te verliezen?

Hieronder leg ik je uit waarom afvallen met maaltijdvervangers een goed idee is.

5 redenen om voor maaltijdvervangers te kiezen

1. Maaltijdvervangers zijn gezond

Maaltijdvervangers bevatten alle essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen (bv. ijzer en fluor). Dat is zelfs wettelijk verplicht. Ook de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten is strikt gereglementeerd. Hierdoor garanderen maaltijdvervangers het behoud van spiermassa en andere vitale lichaamscellen.

Bovendien bevatten maaltijdvervangers voedingsstoffen in ‘hapklare’ vorm, waardoor er nauwelijks enige lichaamsactiviteit moet plaatsvinden voor de verwerking ervan. Allerlei mechanismen die na een gewone maaltijd optreden, zoals het vrijkomen van spijsverteringssappen en de verhoging van de insulinespiegel, treden bij maaltijdvervangers niet op. Hierdoor gaat het lichaam gemakkelijker over naar vetverbranding. Dat is wel enkel het geval bij maaltijdvervangers die laag glycemisch werken. In mijn dieetprogramma met maaltijdvervangers (zie verder) werk ik dan ook enkel met vervangmaaltijden met een lage glycemische index.

2. Door maaltijdvervangers val je af (en dit gewichtsverlies blijft langer behouden)

Maaltijdvervangers bevatten aanzienlijk minder calorieën dan een gewone maaltijd (ze bevatten gemiddeld zo’n 300 calorieën). Doordat je calorie-inname een stuk lager is, val je logischerwijze af.

Het is het enige afslankproduct waarvan wetenschappelijk werd bewezen dat het werkt. De EFSA (European Food Safety Authority) onderzocht zowel de veiligheid als de resultaten van maaltijdvervangers en kwam tot de conclusie dat ze “veilig, gezond en efficiënt” zijn. Niet alleen bereik je er bijna dubbel zoveel gewichtsverlies mee dan met een gewoon energiebeperkend dieet, het gewichtsverlies blijft ook langer behouden.

3. Maaltijdvervangers nemen dieet- en boodschappenstress weg

Omdat je precies weet hoeveel calorieën je maaltijdvervanger bevat, hoef je geen calorieën te tellen. Aangezien je één of meer maaltijden per dag vervangt, door bijvoorbeeld een shake of reep, hoef je ook veel minder na te denken over wat je nu weer zal eten. Die boodschappenstress valt dus ook al weg.

4. Maaltijdvervangers zijn gemakkelijk te bereiden

Voor wie niet veel tijd heeft, of liefst zo weinig mogelijk tijd in de keuken spendeert, zijn maaltijdvervangers echt de ideale oplossing. Ze zijn met een minimum aan inspanning te bereiden. De shakes en soepen worden vaak bereid met water, melk of yoghurt. Repen zijn al kant-en-klaar en dus geschikt voor onderweg of op kantoor. Gezonde fast food dus!

5. Maaltijdvervangers helpen je verantwoord en professioneel afvallen

Een dieet met maaltijdvervangers is voor volwassenen een verantwoorde, professionele afvalmethode. Je verliest vet en behoudt spierweefsel, dit in tegenstelling tot veel andere diëten.

Tip: laat je begeleiden voor een blijvend resultaat

Het is wel ten zeerste aan te raden om je tijdens een dieet te laten begeleiden door een diëtist. Zo kan jouw dagelijkse energie-inname bepaald worden op basis van je persoonlijke situatie. Ik start zelf telkens met een meting van de lichaamssamenstelling, de zogenaamde BIA-meting, waarbij ik op basis van je actieve spiermassa bereken hoeveel energie jouw lichaam per dag nodig heeft. Tijdens het programma wordt de meting regelmatig opnieuw gedaan, zodat het dieet kan aangepast worden.

Mijn programma met maaltijdvervangers bestaat uit twee fasen:

1) De fase van gewichtsverlies

De eerste fase begint met 2 dagen waarin 4 of 5 keer per dag de maaltijdvervanger gebruikt wordt en geen gewone maaltijden. Daarna vervang je slechts twee maaltijden per dag door de maaltijdvervanger en kan er dus een gewone maaltijd gebruikt worden (ontbijt, lunch of avondmaaltijd). Dat leidt tot een verminderde energie-inname (tot ongeveer 1000 kcal per dag) en een gewichtsverlies van gemiddeld 0,7 à 1 kg vet per week.

In een later stadium ga je al meer naar het gewone voedingspatroon toe: één maaltijdvervanger per dag en twee gewone maaltijden. Het gewichtsverlies halveert dan ten opzichte van de intensieve periode.

2) De fase van stabilisatie

In deze fase gebruik je geen maaltijdvervangers meer. Aan de hand van de BIA-meting wordt bepaald hoeveel calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten je per dag moet of kan innemen om op gewicht te blijven.

Ik leer je in dit programma wat een gezond voedingspatroon is. Samen met jou zoek ik naar eenvoudige oplossingen om dit voedingspatroon in het dagelijks leven te integreren. Als je gewicht eenmaal in balans is, is het uiteraard belangrijk om waakzaam te blijven, bijvoorbeeld door een driemaandelijkse BIA-meting.

Slank en fit de zomer in!

Wil jij graag nog wat extra kilootjes kwijt voor de zomer? Maak dan nu een afspraak en kies het dieetprogramma dat het beste bij je past! In juni kan je bovendien ook starten met mijn online dieetprogramma.

Contacteer me vrijblijvend voor meer informatie.

Gezonde groet,

Véronique Lecluyse
Dieet- en voedingscoach

CategoryInformatie