Dieet Lecluyse | Weet jij echt wat je eet? Doe de test!
Menu

Weet jij echt wat je eet? Doe de test!

door veronique 22 november 2016

 

 

Heel wat producten die als ‘gezond’ gepromoot worden, bevatten verborgen suikers of vetten. Ook in magazines of op websites wordt vaak verkeerde informatie verspreid. Geen wonder dat veel mensen niet meer weten wat nu gezond is en wat niet. 

Weet jij wat je eet? 

Doe de test en bereken je score! Onderaan het artikel vind je de juiste antwoorden.


TEST ‘WEET WAT JE EET’

 1. Welke drank bevat de meeste calorieën?

1. Sinaasappelsap (uit de doos)
2. Cola
3. Een glas rode wijn


2. Glutenvrij eten helpt om af te vallen

1. Waar
2. Niet waar
3. Niet waar, je komt zelfs er zelfs van bij

3. Welk voedingsmiddel bevat de meeste koolhydraten per 100 gram?

1. Witte pasta
2. Aardappelen
3. Witte rijst


4. Hoelang moet je joggen om een chocoladewafel (100 gr) te verbranden?

1. 15 minuten
2. 45 minuten
3. 30 minuten


5. Welke koek past het best binnen een dieet?  

1. Sultana met bosvruchten
2. Grany biscuit granen
3. Prince-koek met vanillevulling


6. Welke vrucht bevat het minste suiker?  

1. Banaan
2. Perzik
3. Appel


7. Bevat Spa Citroen minder calorieën dan Cola?

1. Neen, Spa Citroen bevat meer calorieën dan cola.
2. Ja, Spa Citroen bevat veel minder calorieën dan cola.
3. Ja, maar het verschil is niet heel groot.


8. Wat is de aanbevolen hoeveelheid pasta per portie?

1. 65 gram
2. 85 gram
3. 120 gram


9. Hoeveel calorieën mag een gemiddelde vrouw per dag eten, met een matig actieve levensstijl?

1. 1.700
2. 2.000
3. 2.500


10. Welke snelle hap is het minst geschikt als je wilt afvallen?

1. Een belegd broodje met kaas, ham, groentjes en saus (bijv. Club van Panos)
2. Een ‘Giant’-hamburger van Quick
3. Een pizza Margherita van Pizza Hut

 

BEREKEN JE SCORE!
 

Vraag 1:   1 = 5    -   2 = 0     -  3 = 10

Vraag 2:   1 = 0    -   2 = 10   -  3 = 5

Vraag 3:   1 = 5    -   2 = 0     -  3 = 10

Vraag 4:   1 = 0    -   2 = 10   -  3 = 5

Vraag 5:   1 = 10  -   2 = 5     -  3 = 0

Vraag 6:   1 = 0    -   2 = 10   -  3 = 5

Vraag 7:   1 = 0    -   2 = 5     -  3 = 10

Vraag 8:   1 = 5    -   2 = 10   -  3 = 0

Vraag 9:   1 = 5    -   2 = 10   -  3 = 0 

Vraag 10: 1 = 5    -   2 = 0     -  3 = 10

 

Behaalde je tussen 75 en 100 punten?

Je kan jezelf bijna een expert noemen! Jij kan in de meeste gevallen gezonde voeding van ongezonde voeding onderscheiden. Je informeert je en leest de etiketten op voedingsproducten. Doe zo verder!

Behaalde je tussen 50 en 75 punten?

Jij hebt een basiskennis van gezonde voeding, maar laat je wel eens beetnemen door reclame of verpakkingen die doen uitschijnen dat een product gezonder is dan het eigenlijk is.
Lees goed de etiketten en weet wat je eet!

 
   

Behaalde je tussen 0 en 50 punten?

Je hebt niet voldoende kennis over gezonde voeding, wat je voedingspatroon niet ten goede komt. Wil je graag gezonder zijn? Of gewicht verliezen? Roep dan de hulp in van een professional.


Zie jij door de bomen het bos niet meer? Laat je adviseren! 

Als gewone consument is het bijna onmogelijk om bij te houden welke voedingsproducten nu goed voor je zijn en welke niet. Laat je daarom adviseren door een professional. Als voedingsdeskundige adviseer ik al meer dan 25 jaar over gezonde voeding, met resultaat!

Ik bied verschillende dieetprogramma’s aan, zowel online als offline. Meer informatie hierover vind je bij mijn diensten.
Heb je nog vragen? Contacteer me vrijblijvend.


Gezonde groet,

Véronique Lecluyse
Dieet- en voedingscoach

 

ANTWOORDEN:


Vraag 1:
Een glas rode wijn bevat meer calorieën dan sinaasappelsap en cola, gemiddeld zo’n 80 per 100 ml. Wat veel mensen niet weten, is dat sinaasappelsap op het vlak van calorieën echt niet beter is dan een glas cola. Een glas Minute Maid bevat bijvoorbeeld 46 calorieën per 100 ml, een glas Coca Cola 42!

Vraag 2:
Van glutenvrij eten val je niet af. Glutenvrije producten bevatten immers vaak veel meer calorieën en vetten dan de ‘normale’ variant. Glutenvrij eten om af te vallen, is dan ook geen goed idee. Bovendien kan een onbegeleid glutenvrij dieet leiden tot ernstig ijzer-, zink- en vitaminetekort. Voedingsdeskundigen raden een glutenvrij dieet daarom af voor mensen zonder glutenintolerantie.

Vraag 3:
Witte rijst bevat meer koolhydraten dan pasta en aardappelen. Gemiddeld 28 gram per 100 gram rijst, tegenover 25 gram (pasta) en 17 gram (aardappelen). Belangrijk om te onthouden is dat koolhydraten echt niet zo ongezond zijn als soms wordt beweerd. Ze helemaal schrappen is geen goed idee, omdat je dan ook bepaalde voedingsstoffen misloopt. Eet ze met mate en let op de bereidingswijze. Gebakken aardappelen of pasta met een zware kaassaus doen de calorieën oplopen.

Vraag 4: 
Een chocoladewafel van 100 gram bevat ongeveer 475 calorieën. Om die te verbranden, moet je zo’n 45 minuten joggen. In het algemeen, enigszins afhankelijk van je lichaam, kan je stellen dat je zo’n 300 calorieën verbrandt per uur wandelen en 600 calorieën per uur joggen.

Vraag 5:
De Sultana-koek met bosvruchten komt hier als winnaar uit de bus: 57 calorieën per koekje. Een Prince-koek met vanillevulling bevat maar liefst 94 calorieën per koek. De Grany biscuit met granen zit er tussenin met 66 calorieën. Laat je wel niet vangen door de manier waarop ze zijn verpakt. Sultana-koeken zitten bijvoorbeeld verpakt per drie koekjes, waardoor je geneigd bent om ze alle drie op te eten.

Vraag 6:
Allereerst, fruit is gezond en zeker beter dan een koek of snoepgoed. Maar het suikergehalte van vruchten verschilt wel degelijk, wat bijvoorbeeld voor diabetici van belang kan zijn. De perzik bevat van de drie opties het minste suiker (7,1 gram voor een perzik van 85 gram, tegenover de appel met 8,8 gram suiker en de banaan met 10,1 gram).

Vraag 7:
Veel mensen denken dat Spa Citroen enkel water is met een beetje citroen, en dus gezonder dan andere frisdranken. Dat klopt niet. Een blikje Spa Citroen bevat 89 calorieën, een blikje cola 139. Het verschil is dus helemaal niet zo groot. Wil je toch graag frisdrank drinken, kies dan voor de light-varianten. Een blikje cola light bevat bijvoorbeeld slechts 0,7 calorieën. Let wel, dat maakt het daarom niet gezond.

Vraag 8:
Het Nederlands Voedingscentrum beveelt aan om 75 tot 100 gram ongekookte pasta, rijst of andere granen per persoon te nemen als basis voor de maaltijd. De meeste fabrikanten gaan op hun verpakking wel uit van de bovengrens, dus 100 gram.

Vraag 9:
Een gemiddelde vrouw met een matig actieve levensstijl mag tussen de 1.800 en 2.200 calorieën opnemen per dag. Dit zijn wel gemiddelden, die niet gericht zijn op gewichtsverlies. Wil jij afvallen? Laat dan je calorie-inname bepalen door een diëtist.

Vraag 10:
De pizza is de minst goede keuze met maar liefst 1.100 calorieën. De grote verrassing is hier wellicht dat het belegde broodje, de standaardlunch voor heel veel mensen, maar liefst 670 calorieën bevat. Dat is meer dan een Giant-hamburger van bij Quick (535 calorieën)!

 

Reactie toevoegen



biuquote
Loading






Een afspraak maken Gratis e-course

Recente blogberichten


Dieet Lecluyse op Facebook

Webdevelopment by AtMires