Dieet Lecluyse | 5 slechte gewoontes die jouw dieet dwarsbomen. Doe de test!
Menu

5 slechte gewoontes die jouw dieet dwarsbomen. Doe de test!

door veronique 27 januari 2017

De feestperiode is alweer enkele weken voorbij. De feestkilootjes daarentegen blijven bij veel mensen plakken. Probeer jij af te vallen, maar heb je het gevoel dat het niets uithaalt? Mogelijk zijn een aantal slechte gewoontes de boosdoener. Doe hieronder de test en ontdek welke van jouw gewoontes je dieet dwarsbomen.

1. Onvoldoende slapen
Goed en voldoende slapen is essentieel als je wilt afvallen. Om drie redenen:

  1. Ten eerste vertraagt je stofwisseling als je te weinig slaapt. Je metabolisme is ingesteld op voldoende slaap (ongeveer 8 uur per nacht) en een normaal nacht-dagritme. Als je te weinig slaapt of bijvoorbeeld overdag slaapt, raakt je lichaam helemaal in de war, je stofwisseling wordt verstoord en je zal minder calorieën verbranden.  
  2. Ten tweede heb je door te weinig slaap minder energie om te sporten en te bewegen. Dat spreekt voor zich. Iedereen weet dat je je na een slechte nacht lusteloos en slap voelt. Sporten staat dan vaak niet op de agenda.
  3. Ten derde wijzen verschillende onderzoeken uit dat wie te weinig slaapt, meer honger heeft en sneller grijpt naar gesuikerde en vette producten. Dat komt doordat het hormoon dat je hongergevoel regelt, ghreline, verhoogt als je te weinig slaapt. Tegelijkertijd zal het hormoon leptine, dat je hersens signaleert dat je voldoende hebt gegeten, dalen. Die combinatie is nefast voor je dieet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slaap jij minder dan 7 uur per nacht?

  • Ja
  • Nee

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Te snel willen afvallen
Een andere fout die veel mensen maken, is dat hun dieetdoelstellingen niet realistisch zijn. Iedereen heeft wel eens de verhalen gelezen van mensen die enorm veel afvallen op korte tijd. Probeer dit niet te evenaren. Vaak is dit het gevolg van crashdiëten die je lichaam helemaal ontregelen. Door het gebrek aan eten gaat je lichaam in overlevingsstand en gaat je metabolisme extra langzaam werken. Op termijn, als je weer normaal gaat eten, komen de verloren kilo’s er weer dubbel en dik bij!

Val liever geleidelijk af, dan heeft je lichaam (én huid) de tijd om zich aan te passen aan je nieuwe gewicht. Je houdt het ook langer vol, zodat je meer kans hebt dat de verloren kilo’s er niet terug bij komen.
In het algemeen is een verlies van maximum 1 kilo per week aan te raden, maar iedereen is natuurlijk anders. Raadpleeg een voedingsdeskundige om voor jou een persoonlijk plan op te stellen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Neem jij je toevlucht tot crashdiëten om sneller af te vallen?

  • Ja
  • Nee

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Maaltijden overslaan
Maaltijden overslaan is nooit een goed idee. Je denkt misschien dat het kan helpen bij je afvalproces, maar het omgekeerde is waar. Niet alleen breng je je spijsvertering in de war door onregelmatig te eten, vaak ga je ook overeten wanneer je dan wel eet.

Bovendien is maaltijden overslaan schadelijk voor je hormoonhuishouding. Het stresshormoon cortisol zal verhogen en je insulinegehalte zal erg gaan schommelen, met bloedsuikerproblemen tot gevolg. Dit kan zelfs tot gewichtstoename leiden, net wat je wilt vermijden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Sla jij wel eens maaltijden over om sneller af te vallen?

  • Ja
  • Nee

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Te weinig bewegen 
Hoewel sporten theoretisch gezien niet absoluut noodzakelijk is om een dieet te doen slagen, is het wel een enorm hulpmiddel. Het is eenvoudig: wie meer energie inneemt dan hij/zij verbruikt, zal bijkomen. Je kan dus ofwel minder eten, of meer verbruiken door te bewegen. Het spreekt voor zich dat een combinatie van de twee het beste resultaat geeft.

Een bijkomend voordeel van sporten is dat wie sport, doorgaans ook extra spieren zal kweken. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je zal verbruiken, zelfs als je niet aan het sporten bent. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Laat jij het bewegen achterwege tijdens het afvallen?

  • Ja
  • Nee

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Te veel alcohol drinken 
Alcohol en afvallen gaan niet goed samen. Een gram alcohol bevat zo’n 7 calorieën, dat is bijna evenveel als een gram vet. Een glas witte wijn zorgt zo al snel voor 100 extra calorieën, de gemiddelde cocktail zo’n 300. Het zijn ook lege calorieën. Alcohol bevat geen voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.
Bovendien onttrekt alcohol ook nog eens essentiële mineralen aan je lichaam die je nodig hebt voor de vetverbranding. Door dagelijks alcohol te drinken, kan je zo je vetverbranding met maar liefst één derde verminderen.
Alcohol bezorgt je tot slot een hongergevoel, waardoor je meer gaat eten. Denk maar aan dat bezoek aan de frituur of pitazaak na een avondje stappen. Op die manier krijg je dus op twee vlakken te veel calorieën binnen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drink jij meer dan 1 eenheid alcohol per dag? 

  • Ja
  • Nee

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoeveel keer antwoordde je ‘ja’ op de voorgaande vragen?

.....

Buig jouw slechte gewoontes om! 
Als je meer dan 2 keer ‘ja’ antwoordde, kan het zijn dat jij je dieet dwarsboomt door er ongezonde gewoontes op na te houden. 

Omdat ik als diëtiste merk dat veel mensen moeite hebben om die eerste stappen naar gezond afvallen te zetten, geef ik op 13 februari 2017 om 19.30 uur een webinar rond het thema: 

 ‘Weg met de overtollige kilo’s. Zet die eerste stappen naar gezond afvallen!

Tijdens dit gratis webinar geef ik je heel wat tips mee over gezond afvallen en hoe je slechte gewoontes kunt ombuigen. Het is een live webinar dus je kunt mij ook jouw vragen stellen!

Meld je hier alvast aan voor dit webinar of contracteer mij vrijblijvend.

Zie ik jou ook op 13 februari? 

Gezonde groet,

Véronique Lecluyse
Dieet- en voedingscoach

Klik hier om je aan te melden voor de webinar!

Reactie toevoegen



biuquote
Loading






Een afspraak maken Gratis e-course

Recente blogberichten


Dieet Lecluyse op Facebook

Webdevelopment by AtMires